Bli bedriftsfadder for eldre hjemmeboende

Gjennom aktivitetstjenesten VilMer Hverdagsvenn vil bedriftsfaddere skape en bedre hverdag for eldre, sysselsette lokale medmennesker og skape verdi blant ansatte – det kan lønne seg.
favorite
Skaper en bedre hverdag for eldre
emoji_events
Stolthet for arbeidsplassen
emoji_events
Øker stolthet for arbeidsplassen
accessibility_new
Sysselsetter flere i meningsfullt arbeid
accessibility_new
Sysselsetter flere

Skap økt kundelojalitet ved å løse et viktig samfunnsproblem​

180.000 eldre i Norge forteller at de er ensomme. Det forventes at tallet vil stige til 290.000 i 2035 – og 380.000 i 2050. Eldreomsorg er kanskje den mest betydningsfulle saken å assosieres med i lokalsamfunnet. VilMer Hverdagsvenn er vår løsning for eldre hjemmeboende og pårørende som tynges av omsorgsbyrden:

1,5 millioner nordmenn er direkte påvirket​
Alle kjenner noen - og veldig mange bryr seg om dette
Eldreomsorg var den aller viktigste saken for folk i kommunevalget 2023​
Utfordringene treffer lokalsamfunn i distriktene spesielt hardt​
Regjeringen og kommunene jakter desperat etter løsninger – meget kjærkomment om bedrifter spiller en rolle i løsningen​
Svar på spørsmålet: "Hvilken sak er viktigst for deg ved kommunevalget i år?", en undersøkelse gjort av VG blant et representativt utvalg av befolkningen i september 2023.
“88% av kunder har økt sannsynlighet for å være lojale til et selskap som tar til orde for et problem de bryr seg om”
2017 Cone Communications CSR Study​

Alle bedrifter har ansatte som er pårørende til eldre

1 million nordmenn er pårørende av eldre.  Av disse opplever 1 av 4 at ansvaret er belastende. “Omsorgstretthet» er blitt et begrep fordi belastningen er blitt for stor for mange. 350.000 pensjonister og eldre oppgir at de kjenner på ensomhet. Fra 2030 vil det være flere eldre i Norge enn barn og unge.
Mange ansatte er derfor meget engasjert i eldresaken, og det går ofte ut over egen arbeidstid.
Som bedrift kan dere ivareta egne ansatte og støtte en viktig sak ved å bli bedriftsfadder.
Koster bedriften arbeidsdager
33% av ansatte som er pårørende for en eldre går glipp av minst 6 arbeidsdager per år. Det er kostbart for arbeidsgiver.
Kilde: lottie.org
Mange ansatte får gradvis "to jobber”
35% av ansatte er pårørende fav en eldre som har behov for mer omsorg. Dette er ofte en belastende prosess.
Kilde: lottie.org
Omsorgsbyrden medfører stress på jobb
84% av ansatte som er pårørende for en eldre sier de føler seg mer stresset på jobb. Dette fordi omsorgsbyrden ofte er stor.
Kilde: lottie.org
Går mest ut over kvinner på jobb
Kvinnelige ansatte har 400 % større sannsynlighet for å redusere timene sine på grunn av omsorgsansvar for eldre.
Kilde: lottie.org
Omfanget er stort og påvirker de fleste
33% av 1 million eldre oppgir at de kjenner på ensomhet eller ikke har noen å støtte seg på i tilstrekkelig grad.
Kilde: kilde.no
10 timer på toppen av vanlig arbeidstid
Pårørende av eldre “jobber” med omsorg hele 10 timer i uken i snitt. I tillegg til jobb og familie blir dette krevende for mange.
Kilde: kilde.no

Hvem har behov for en hverdagsvenn?

Vi tilbyr de klart rimeligste prisene i markedet. Likevel har mange av de eldre som ønsker seg en hverdagsvenn dessverre ikke mulighet til å betale. For de som står uten egne eller pårørendes ressurser, er bedriftsfaddere redningen.
Som fadder vil bedriften sørge for at disse personene får oppfylt behovet for en mer aktiv og sosial hverdag:
Eldre som ønsker å bo hjemme, men som trenger litt praktisk hjelp og sosialt samvær i hverdagen for å realisere ønsket
Eldre som er rammet av demens - og deres pårørende som har behov for avlastning for å få hverdagen til å gå opp
Eldre som bor i omsorgsbolig eller på sykehjem, og som har behov for mer aktivisering og sosialt samvær

10 gode grunner til å bli bedriftsfadder

Foruten økt kundelojalitet, lojale ansatte, takknemlig nettverk og positiv omtale i lokalsamfunnet, får bedriftsfaddere følgende:​
1
Pressemelding og innhold på sosiale medier om samarbeidet.​
2
VilMer synliggjør bedriftens bidrag i alle plattformer - som gir høy rekkevidde.
3
VilMer-ambassadør Dag Otto Lauritzen holder arrangement for bedriften.*​
4
Ferdigprodusert gladhistorie som bedriften kan bruke i egne kanaler.​
5
Tilpasset takkebrev til ansatte.
6
Tekster til bruk i bærekraftsrapport​.
7
Tilgang til materiale for eget markedsførings​bruk.
8
Bedriften får fremme VilMer-partnerskap som en eksklusiv fordel for kundene​.
9
Gir velvilje fra kommunene​.
10
VilMer bidrar til bedriftsarrangementer*.​
Dag Otto Lauritzen holder ei eldre kvinne i armen utendørs mens begge smiler
* Fordrer 20+ eldre i planen​

Alle bedrifter har ansatte som også er pårørende til eldre

Tallene er tankevekkende.

Bo hjemme lenger
chevron_right
En bedre hverdag
chevron_right
Sosiale støttemodeller supplerer helsetjenesten
chevron_right
Avlaster pårørende og reduserer omsorgstretthet
chevron_right

Bedrifters bidrag skaper stort engasjement i lokalsamfunnet og blant ansatte – det kan lønne seg.

Slik blir dere bedriftsfadder

Dere velger helt selv hvor mye dere vil betale - og dermed hvor mange dere vil hjelpe. ​
done
En konkret og effektiv modell for å redusere ensomhet og bidra til helseforebyggende aktivitet.​
done
For hver eldre dere hjelper, sysselsetter dere også en hverdagsvenn i meningsfullt arbeid​.
done
«Alle» kjenner seg igjen i behovet, og «alle» verdsetter aktører som tar en rolle for å hjelpe​.
done
Understøtter FNs bærekraftsmål​.
done
Beviselig økt kundelojalitet: Mulig å regne avkastning på en sosial investering​.

Bedriften kan bruke fadderprogrammet..

..som kundefordel:
Som en lojalitetsfordel for deres kunder eller medlemmer.
..som ansattfordel:
Kan anonymt melde behovet for bistand av en hverdagsvenn.
..som fordel for tidligere ansatte:
Kan få meningsfylt arbeid – eller dekke et behov.
..som markedsføring:
Merkevareassosiasjon til «den viktigste saken» for folk flest.

VilMer Hverdagsvenn - aktivitetstjenesten for eldre hjemmeboende

VilMer dekker store deler av behovene til de eldre som ønsker mer sosial og fysisk aktivitet, eller som trenger litt hjelp i hverdagen. Samtidig sysselsetter vi personer som ofte står utenfor arbeidslivet - de blir verdifulle hverdagsvenner. “Vinn-vinn-vinn-vinn” for den eldre, de pårørende, for hverdagsvennen - og for lokalsamfunnet.

VilMer har lenge forsøkt å løse behovene også for hjemmeboende eldre gjennom besøk og aktiviteter med frivillige. Mange opplever utfordringer med ensomhet, lite aktivitet og få muligheter til å ta en prat og å komme seg ut i frisk luft. Mange har også et stort behov for praktisk hjelp til å komme seg gjennom uka.

De frivillige er de beste blant oss. Samtidig er behovet for aktiviteter, besøk og bistand stort og økende. Regjeringens rapporter viser tydelig at behovet er - og blir i enda større grad - langt større enn det frivilligheten makter å løse alene. Men, vi kan supplere denne mangelen med personer utenfor arbeidslivet som ønsker å glede andre og samtidig få noen kroner betalt – etter lignende modell som Småjobbsentralene som finnes i de fleste kommuner.

For VilMers løsning for frivillige bidrag på sykehjem og dagtilbud, les mer om VilMer Aktivitetsplan.

Trykk for å lese mer
expand_more

VilMer Hverdagsvenn er vår løsning for hjemmeboende eldre. Våre hverdagsvenner bidrar med helsefremmende aktivitet ut i fra en tilpasset aktivitetsplan, og får betalt. Dette sysselsetter personer som ofte står utenfor arbeidslivet til meningsfullt og økonomisk verdiskapende arbeid.

En «hverdagsvenn» forplikter seg til å besøke en eldre person på faste tidspunkter én eller flere ganger hver uke.
Den eldre får alltid besøk av den samme hverdagsvennen, som er håndplukket basert på interesser og preferanser.
Hverdagsvenner bidrar med helsefremmende og forebyggende aktivitet, både fysisk og sosialt.

Hvem er hverdagsvennene?

VilMer engasjerer helt vanlige, flotte medmennesker fra lokalbefolkningen til å bidra til å skape flere gode øyeblikk for eldre. Vi ønsker å bistå de eldre selv, deres familier, og helsetjenesten med hjelpende hender og litt ekstra kapasitet.
Våre hverdagsvenner får litt betalt. Sammen tilbyr vi – så langt vi kjenner til – de klart billigste prisene i markedet. Men samtidig vet vi at mange eldre ønsker seg en hverdagsvenn som dessverre ikke har mulighet til å betale (nesten) noe som helst. Vi jobber derfor tett med flere kommuner og bedrifter om hvordan vi om å tilby hverdagsvenner også til denne gruppen.